Älä kiusaa tahallaan!

Suurin osa digimainonnasta häiritsee ja aiheuttaa ei-haluttuja keskeytyksiä. Mainostajien Liiton toimitusjohtajan Ritva Hanski-Pitkäkosken mukaan heinäkuuhun 2015 mennessä noin 200 miljoonaa internetin käyttäjää oli hankkinut mainosten esto-ohjelman. Ritva väittää, että ”tämä markkinoinnin tehokkuutta vähentävä käyttäytyminen valtaa alaa samaan aikaan, kun mainostajien pitäisi löytää uusia tehokkaita tapoja tavoittaa tulevaisuuden kuluttajat verkossa.” Ritvan väitteiden perusteella pakotetut pre-rollit ja midrollit ovat pahinta antimainontaa, josta yrityksen maine kärsii seurauksena ihmisten tahallisesta kiusaamisesta.

Näiden kolmen vinkin avulla kehityt ja taklaat ongelmat, jotka aiheutuvat mainostenestoista:

  1. Älä seuraa pelkästään klikkauksia. Klikkaukset eivät kerro ollenkaan mainoksen laadusta. Katso käytettyä aikaa klikkauksien sijaan, sillä aikaa mitatessa enemmän on.. Noh, enemmän, oikeestikkin.
  2. Tee kiinnostavaa sisältöä ja unohda liika höpöttely itsestäsi. Sisältö riippuu paljon siitä, että kuka on kohderyhmäsi.
  3. Älä tyrkytä samaa viestiä kaikille. Jos kyseessä on useampi kohderyhmä, suuntaa jokaiselle kohderyhmälle oma mainos. Tämä aiheuttaa huomattavasti vähemmän ärsytystä.

Ritva Hanski-Pitkäkoski nostaa kirjoituksessaan esiin kuluttajan ehdoilla etenemisen ja mielestämme tämä on erittäin viisas ajatus. Kuluttajalla tulisi olemaan oikeus valita, että katsooko mainoksen vai ei. Pakottaminen ei ole oikea asenne mainontaan, ainakaan meidän mielestämme.

Sakke_4