Kriittinen piste

Yrittäjälle on kaikkein tärkeintä tietää omat numeronsa yllätysten välttämiseksi. On ymmärrettävä, mikä on yrityksen kriittinen piste. Tämä luku kertoo minkä jälkeen tulot ylittävät yrityksen menot ja toiminta muuttuu voitolliseksi.

Kriittisen pisteen tunteminen tuo elämään paljon turvallisuutta. Vanhoissa ja vakaissa yrityksissä yrittäjä tietää ilman reaaliaikaista taloushallintoakin, mikä on se päivä kuusta, kun kassa rupeaa pullottamaan ja voi nauttia kampaviinerin kahvin kanssa.

Vanhojen yrittäjien kanssa keskustellessa myös huomaa, että tämä mittatikku on erittäin tarkasti kalibroitunut. Tässä merkittävimpänä tekijänä on toiminnan vakiintuneisuus. Kaikki pakolliset ja hyväksytyt kulut on suoraan selkäytimessä ja jokainen sen päälle tuleva lisäkulu tarkan harkinnan alla. Aloittavilla yrittäjillä tätä mittatikkua ei ole käytössä, mistä johtuen kaikkien kustannusten kanssa tulisi olla vielä tarkempi.

Kriittisen pisteen määrittäminen on hyvin helppoa. Ensin laitetaan paperille kaikki ne yrityksen kiinteät kustannukset mitä ilman se ei pystyisi toimimaan. Tällaisia kustannuksia ovat toimitilakustannukset, hallintokulut, markkinointikulut, henkilöstökulut, vakuutukset, puhelimet, internetit ja niin edelleen. Osa näistä kuluista ei ole kiinteästi toistuvia, kuten markkinointikulut. Silloin käytetään budjetoitua summaa. Yrittäjän on myös hyvä suhtautua omaan palkkaansa kiinteänä. Sovi itsesi kanssa mikä on sinun kuukausittainen palkkasi, äläkä lähde muuttamaan sitä vaikka menisikin vähän paremmin. Tilikauden lopussa voidaan tehdä verosuunnittelu erikseen. Jos sinulla ei ole selvää kuvaa kustannuksista, niin ota apuusi edellisten vuosien tuloslaskelmat minkä pohjalta voidaan nopeasti suorittaa kulujen kartoitus.

Mikäli toimintasi on katteellista myyntiä saat näiden jälkeen tietää kuinka paljon katetta tulisi vähintään saada kiinteiden kulujen kattamiseksi. Kateprosenttilaskelmalla saat helposti selville mikä liikevaihdon tulee olla voitollisuutta varten. Mikäli taas toimintasi ei ole katteellista kauppaa ja muuttuvia kustannuksia ei ole niin silloin kulujen summa on yrityksen kriittinen piste.