Mielestämme hyvän tilitoimiston peruskiviä ovat ammattitaitoisuus, asiakaslähtöisyys sekä digitaalisuus. Hyvässä tilitoimistossa työntekijät ovat alansa ammattilaisia ja pitävät huolen siitä, että heidän osaamisensa on ajan tasalla. Heillä on oltava taidot tehdä perinteistä sekä sähköistä kirjanpitoa. Hyvä tilitoimisto palvelee asiakkaaitaan henkilökohtaisesti ja on yhteistyökykyinen. Siellä neuvotaan asiakkaita ’ihmisen kielellä,’ eikä asioita tehdä monimutkaisia.
Moni pienyrittäjä on sitä mieltä, että tilitoimiston palvelut eivät saisi maksaa paljoa, mutta konsultoivasta ja asiakkaan yritystoimintaa hyödyttävästä palvelusta kannattaa kuitenkin maksaa enemmän. Taloushallinnon ammattilainen pystyy kertomaan asiakkaalle asioita, joita he eivät välttämättä itse näe, sekä neuvoo asiakasta aina tarpeen mukaisesti. Yrittäjien kannattaa hyödyntää kirjanpitäjänsä osaamista niin paljon kuin suinkin mahdollista, sillä oikeat neuvot tuovat usein säästöjä yrittäjälle.
Hyvä tilitoimisto kehittää työntekijöidensä osaamista ja tarjoaa aloitteleville kirjanpitäjille tukea sekä monipuolisia työtehtäviä. Hyvässä tilitoimistossa kokeneet kirjanpitäjät saavat työtehtäviä, jotka ovat haasteellisia sekä konsultoivia. Hyvä tilitoimisto palkkaa aloittavia sekä kokeneita kirjanpitäjiä; ainakin meidän mielestämme. Itse tilitoimisto yrittäjää tulisi kiinnostaa hänen asiakkaansa, sekä yrityksen maine.
Hyvällä tilitoimistolla tulee olla laaja yhteistyökumppaniverkosto. Sen avulla palvelut kuten juridiset palvelut saadaan hoidettua alan ammattilaisten toimesta. Aktiivinen yhteistyö ohjelmistotoimittajien kanssa kertoo hyvästä tilitoimistosta, sillä hyvä tilitoimisto on ajan tasalla kehityksistä sähköisessä taloushallinnossa. Tärkeintä hyvässä tilitoimistossa on kuitenkin aktiivinen yhteistyö viranomaisten sekä tilintarkastajien kanssa.
Hyvässä tilitoimistossa on myös iloinen ja energinen meininki. Työntekijöiden asenne on tärkeä tunnusmerkki hyvästä tilitoimistosta. Työnilo loistaa hyvässä tilitoimistossa.