Yrittäjän ja kirjanpitäjän toimiva suhde on niin sanotusti kaksisuuntainen tie, jossa kummallakin on velvollisuutensa.
Jotta kirjanpitäjäsi voi hoitaa asialliset hommat kuntoon, hän tarvitsee sinulta kaikki liiketoimintaasi liittyvät tositteet ja dokumentit. Näiden lisäksi kirjanpitäjäsi saattaa tarvita sinulta lisätietoja ja perusteluita tekemiisi hankintoihin tai muihin ratkaisuihisi. Vain, jos toimitat kaikki tositteesi ja vastaat hänen kysymyksiinsä, voi hän hoitaa työnsä.
Hyvästä palvelusta ja laadusta kannattaa maksaa ja ylimääräisistä palveluista on vain lisää hyötyä yrittäjille. Minimihinnalla saa toki hyvää palvelua, mutta tilitoimistosta kannattaa otta kaikki hyöty irti, vaikka se maksaisikin enemmän.
Vaikka kirjanpitäjäsi on ammattilainen, hän ei ole ajatustenlukija. Sinun mieltäsi voi askarruttaa kysymys, joka ei juolahda kirjanpitäjäsi mieleen. Ratkausi tähän on erittäin helppo, soita kirjanpitäjällesi tai lähetä hänelle sähköpostia asiasta. Kirjanpitäjäsi vastaa mielellään kysymyksiisi. Muista siis vaatia kirjanpitäjältäsi lisää tietoa, älä odota että hän lukisi ajatuksiasi.