Monelle tulee mieleen termi pakottaminen kun puhutaan myynnistä. Myyjät, ainakin hyvät sellaiset, tietävät ettei tämä pidä paikkaansa. Jos asiakkaita voisikin pakottaa ostamaan niin sehän olisi unelmallinen tilanne myyjille. Todellisuushan on kuitenkin se, ettei ihmisiä voi pakottaa tekemään mitään, mitä he eivät halua tehdä.
Hyvä myyjä osaa tehdä kylmäsoitostakin lämpimän. Myynti on hyvin henkilökohtaista kun se kohdistetaan oikealle asiakasryhmälle ja tuote tai palvelu sovelletaan asiakkaalle hänen tarpeidensa mukaisesti. Kylmäsoitot ei kuitenkaan sovellu kaikkeen kaupantekoon. Hyvälle myyjälle kylmäsoitot tulevat luonnollisesti ja hän omaa torjunnan kestämisen sekä henkilökohtaisen myynnin. Kylmäsoittojen tehokkuuteen on uskottava, muuten ne eivät toimi. Kun irtaudutaan aktiivisesta henkilökohtaisesta myynnistä, mennään markkinoinnin puolelle. Vaikka myynti ja markkinointi nähdään usein samana asiana, ovat ne kaksi eri asiaa. Aktiivisella henkilökohtaisella myynnillä voidaan tehdä kauppaa ihmisten kanssa, joihin markkinointi ei ole tepsinyt.
Moni on sitä mieltä, että myyntiä ei kannata tehdä enää niin sanotusti ’perinteisillä’ tavoilla. Olemme sitä mieltä, että aina kun löytyy parempi tapa tehdä myyntiä, käytä sitä; tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivät perinteiset myyntitavat toimisi ja uskomme niihin myös vahvasti. Teemmehän itsekkin ’kylmäsoittoja’ ja ne ovat toimineet kohdallamme erittäin hyvin. Soittamisen avulla vältymme väärinkäsityksistä ja tavoitamme kohderyhmämme tehokkaasti. Keskustelulla ja puheella on valtava voima kun sitä osaa käyttää. Tämä taito kannattaa oppia, sillä joka asiasta ei tarvitse neuvotella henkilökohtaisesti.
Kylmäsoitot yhdistetään usein puhelinlehtimyyntiin, jossa nuoret kokemattomat myyjät ’pakottavat’ luurin toisella puolella olevia ihmisiä tilamaan tarpeettomia lehtiä. Tämä on kuitenkin vanhanaikainen näkemys. Hyvin harva asia käy kaupaksi ilman myyntiä, joten ihmisten pitäisi rohkeasti ottaa vastaan myynnin haasteet (ja palkinnot). Myyntityössä on paljon variaatioita ja se ei ole sitä samaa lehden tyrkytystä puhelimitse. Aktivisen henkilökohtaisen myynnin avulla voimme muuttaa tämän näkemyksen ja saada myyntityölle lisää arvostusta.
Ei muuta kuin myynnin iloa myyjille, ottakaa se luuri rohkeasti käteen!