Kohteliaisuus ja hyvätuulisuus eivät maksa mitään, mutta koemme, että myynnissä tyly rehellisyys on jopa kohteliaisuus. Myyjä arvostaa rehellisyyttä, vaikka tylyt ihmiset luurin toisessa päässä saattavat joskus lannistaakkin. Jos asentaa itsensä ajattelemaan, että tyly rehellisyys on kohteliaisuus, myynti muuttuu heti helpommaksi.
Moni yrittäjä pelkää myyntiä ja jättää myynnin kokonaan sivuun, jos raha ei riitä ammattilaisen palkkaamiseen. Kilpailu sen kuin kovenee, joten jokaisen aloittavan yrittäjän pitäisi nostaa luuri käteen ainakin muutaman kerran viikossa. Monet asiakkaamme on tullut aktiivisen myyntimme ansiosta, jospa jopa suurin osa asiakkaistamme.
Taitava myyjä osaa päätellä äänensävyn perusteella, että onko ihminen luurin toisessa päässä kiinnostunut vai ei. Hän myös tiedostaa milloin on aika lopettaa keskustelu. Potentiaalisen asiakkaan kiinnostus haihtuu nopeasti, jos myyjä on liian innokas. Äänensävyn ymmärtäminen ja kuunteleminen on erittäin tärkeää myynnissä. Olemme huomanneet, että kärttyinenkin ihminen ilahtuu kun myyjä ymmärtää lopettaa puhelun oikeeseen aikaan. Puhelun tulisi aina loppua positiivisin mielin. Hymyilyminen puhelun aikana helpottaa suuresti.
Kokenutkin myyjä tuntee joskus masennusta, jos myynti ei suju niin hyvin kuin odotettu. Myynti ei ole helppoa ja vaikka meilläkin myyntiä tehdään, joskus saatamme silti olla tylyjä puhelinmyyjille. Koemme, että torjuntaan on helpompi suhtautua, jos asentaa mielen ’myyntimoodiin.’ ’Myyntimoodi’ tarkoittaa meille sitä, että myyjä asennoituu torjuntaan jo ennen puheluiden aloittamista ja kertoo itselleen, että sanat eivät saa vaikuttaa mielentilaan. Kerromme itsellemme, etteivät pelkät sanat tuntemattomilta ihmisiltä haittaa mielentilaamme. On myös suositeltavaa sulkea muut kommunikaatiovälineet, jotta voit tehdä myyntiä täydessä rauhassa. Taukoja pitää tietenkin pitää säännölisesti, jos myyntiä tehdään koko päivän ajan.
Kokeilkaa myyntiä rohkeasti, tulokset ovat varmasti positiiviset. Huonot sekä hyvät päivät ovat osa myynnin arkea. Myynnin iloa!