Asiakkaamme kysyvät usein, että miten erotumme joukosta. Ja tottahan se on, että tilitoimistot voivat näyttää hyvinkin samanlaisilta ulospäin katsottuna. On silti tärkeää muistaa, että tilitoimistoissa voi olla suuriakin eroja, joten kannattaa olla skarppina kun valitsee itselleen sopivaa kirjanpitäjää. Eritoten yhteistyön laatu ratkaisee. Pidä seuraavat asiat mielessäsi kun valitset tilitoimistoa ja varmasti et tule pettymään:
Iso ei ole aina parempi
Yrittäjille ja pienille yrityksille voi isojen tilitoimistojen joustamattomuus sekä toimintatavat voivat olla vaikea pala purtavaksi kun toiminta ei vielä tuota suurta tulosta ja tarvitsee enemmän tukea yrittämiseen. Juuri siksi kannattaa tiedustella tilitoimistoilta minkälaisia yrityksiä heillä on nykyisessä asiakaskunnassaan. Pienemmät tilitoimistot ovat yleensä oikea ratkaisu pienemmille yrityksille, sillä useinmiten suurin osa heidän asiakkaistaan ovat myös pieniä.
Yhteydenpito
Hyvä kommunikaatio tilitoimiston puolelta on erittäin tärkeää, jotta yhteistyö toimisi mutkitta. Liian moni yritys jää vailla ymmärrystä tilitoimistonsa palveluista kun niitä ei käydä läpi tarpeeksi hyvin asiakkaiden kanssa. Kun valitsee tilitoimistoa kannattaa kysyä heiltä miten asiakkaan ja tilitoimiston välinen kommunikaatio pelaa ja veloitetaanko asiakkaan neuvonnasta. Varmista tuleeko yrityksellesi omakirjanpitäjä tilitoimiston puolelta.
Hinta
Tilitoimistojen hinnoitteluperiaatteet vaihtelevat hyvin paljon. Ne voivat olla tuntiperusteisia, tositeperusteisia tai sitten vientiperusteisia. Pyydettäessä tarjousta kannattaa varata alkuun itselle tiedot oman toiminnan tapahtumamääristä. Montako ostolaskua, myyntilaskua, käteistapahtumaa sekä laskettavia palkkoja yrityksessäsi on. Aina ei kannata tuijottaa pelkkää hintaa vaan kannattaa muistaa että tilitoimistot myyvät asiantuntijapalvelua ja hyvää yhteistyökumppania ei saa välttämättä halvalla.
Joustavuus
Mikään ei saisi olla liian suuri vaiva kirjanpitäjällesi. Hyvä tilitoimisto antaa aina henkilökohtaista palvelua asiakailleen ja huolehti siitä, että asiakkaan tarpeet ovat täytetty tavalla tai toisella. Kysymällä miten tilitoimisto vastaa hankalempiinkin kysymyksiin ja vaatimuksiin, saat varmistettua tilitoimiston joustavuuden sekä asiakaspalvelun tason. On hyvä merkki, jos tilitoimistolla on hyödyllisiä jäsenyyksiä esimerkiksi kauppakamariin.
Erikoistarpeet
Monet asiakkaat kaipaavat nykyisin sähköisiä taloushallinnon järjestelmiä hoitaakseen maksuliikennettään ja kirjanpitoaan. Kysy toimistolta onko heillä tarjota tällaista järjestelmää. Kannattaa aina muistaa, että ottaessa tällaisen järjestelmän käyttöön tulee tilitoimiston hintaan ohjelmistosta johtuva lisä. Tilitoimistot voivat joko sisällyttää tämän palvelun hintaan tai sitten laskuttaa tämän erikseen.