Yrittäjän kulmakivet menestykseen

Yrittäjä James Stephenson:in kirjoittamassa artikkelissaan “25 Common Characteristics of Successful Entrepreneurs” nostaa hän esille yrittäjille tärkeitä piirteitä. Kirjoittaja muistuttaa että kaikkia piirteitä pystyy kehittämään harjoittelulla, strategisella suunnittelulla ja ennen kaikkea kehittämällä itselleen henkisen voittaja olon.

Listasimme mielestämme 5 tärkeintä pointtia Stephensonin artikkelista, muistuttamaan yrittäjiä siitä kuinka hienoa on olla itsensä pomo, hoivata kasvavaa taimentaan, mutta myös kaiken näpertelyn ohella myös suuren kuvan mielessä pitämisen tärkeydestä tavoitteidensa saavuttamiseksi.

1. Tee sitä mistä itse nautit, tee se asiallisesti ja suunnitelmallisesti

Saamasi henkilökohtainen nautinto, rahallinen tyydytys, turvallisuus ja hyöty yrityksestäsi vastaa itse työpanostasi. Jos et nauti työstäsi, se heijastuu yrityksesi menestykseen.

Jos et panosta asiallisuuteen tai itse usko menestykseesi ja tuotteesi, et tule menestymään. Moni omassa kodissaan työskentelevä menettää työmotivaationsa päivittäisten askareiden ohella, tai muiden negatiivisista kommenteista. On tärkeätä muistaa että kotona työskentelevien menestyneiden pienyritysten määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana.

Kaikki yrityksesi näkökohdat on suunniteltava ja suunnittelusta on tehtävä tapa. Yritys suunnittelu on tärkeätä koska yrittäjä joutuu silloin itse analysoimaan, tutkimaan ja keräämään numeroita ja suunnittelemaan strategiaansa ja tavoitteitaan. Suunnitelmat on hyvä saada paperille jotta tavoitteiden seuranta onnistuisi helpoiten.

2. Panosta myyntiin ja ennenkaikkea asiakkaisiin

Yrittäjän on muistettava että markkinointi ja mainonta on turhaa riippumatta siitä kuinka fiksua, kallista tai kuinka kohdistettua se on jos tärkein ja ehkä itsestäänselvin -myyntiin panostaminen uupuu. Toiseksi, on muistettava että kaikki lähtee asiakkaasta. Yrityksesi menestys ei riipu tuotteiden hinnoittelusta, kilpailusta tai kilpailijoiden voittamisesta. Yrityksessä tärkein on asiakaslähtöisyys sillä asiakkaat päättävät siitä menestyykö yrityksesi vai eikö. Kaikki valinnat ja päätökset mitkä yrittäjä tekee on oltava asiakaslähtöisiä, niin menettely- ja maksutavat, työaika, yrityksen esittely, markkinointikampanjat sekä kotisivut. Yrittäjän on tunnettava asiakkaansa läpikotaisin onnistuakseen myynnissä ja kehittääkseen pitkiä ja kannattavia asiakassuhteita.

3. Paranna suorituskykyä teknologialla

Vältä huipputekniikkaan hurahtamisen mutta opi hyödyntämään sitä yrityksesi kehityksen kannalta. Internet on mahdollistanut pienyritysten kukoistamisen, missä yksityinen yrittäjä on pienimmällä mahdollisella alkuinvestoinnilla kehittänyt kotoaan kasvavan liiketoiminnan ja käärinyt miljoonia sen myydessään. Paras tekniikka on se mikä toimii sinun yrityksesi kohdalla, ei se millä tehdään naapuriin kovimman vaikutuksen.

4. Panostaa tiimiin ja opi delegoimaan

Kukaan ei pysty rakentamaan menestyvää yritystä yksin. On haaste mutta samalla mahdollisuus löytää yritykseesi yhtä sitoutuneen työntekijän kuin mitä omistaja on, riippumatta siitä ovatko työntekijät perheenjäseniä vaiko ulkopuolisia. Tiimiin lukeutuu myös asiakaskunta -se tärkein rakennuspalikkamenestyksessäi. Menestyksen takaa myös delegointi kyvyn omaaminen. Yrittäjän on helppo haalia kaikki käytännön asiat itsellensä koska hän on usein ollut rakentamassa ja visioimassa yrityksen kehittymistä yksin. Menestyneillä yrittäjillä on kuitenkin yhteistä usein juuri delegoiminen. Hyvässä tiimityössä ajatus saa kulkea vapaasti ja työtehtävät saa nopeammin valmiiksi kun on monta kättä apuna.

5. Uskalla pitää vapaata

On houkuteltavaa työskennellä vuorokauden ympäri, erityisesti jos työskentelet kotioloissa ilman esimiestä. Yrittäjälle on tärkeätä pitää kiinni normaalista työajoista, myös tauoista. Aloittavalla yrittäjällä voi olla kausi painoitteista työskentelyä joten työajoissa on hyvä muistaa joustavuus. Päivän kalenteriin kannattaa jättää myös tyhjää, jotta saa varmasti vietyä loppuun aloitetun työn. Muista, että pelkällä raatamisella ei saavuta muuta kuin loppuunpalamisen ja huonoa asiakaspalvelua. Kaikki lähtee itsesi hyvinvoinnista!

palvelupaketit